Unikt og kundevennlig web-samarbeid

Bilde av en glad Jo Øvergård med turklær og kikkert, ute foran huset sitt

Som det første strømselskapet i landet har NØK samarbeida med Blindeforbundet i utviklinga av ny hjemmeside. Resultatet er en forbedra webløsning for alle, og selv om det siden 2014 er lovpålagt at alle nye nettløsninger blir universelt utforma, er det langt fra alle som går så grundig til verks.

Universell utforming handler ikke bare om skriftstørrelse og kontrast, men en helhetlig kommunikasjonsstrategi som skal gjøre det enklere å være kunde, sier markedssjef Merete Hektoen. Etter et lærerikt samarbeid med Blindeforbundet er vi fornøyd med at nye nok.no er enkel å finne fram for alle kunder. - Det kjennes godt å ha kommet i mål med et så stort prosjekt og samtidig vite at vi har tatt et samfunnsansvar som tross alt er lovpålagt.

Vi er på besøk hos Jo Øvergaard på Amperhaugen gård i Sollia i Folldal. Jo ble diagnostisert svaksynt i godt voksen alder, er aktiv bruker av iPhone, nettbrett og stasjonær maskin, webredaktør for nettstedet sollia.net og leder for Blindeforbundets fylkeslag i Hedmark. Omlag 180.000 nordmenn har så svekket syn at de regnes som synshemmede. Synshemmingen til Jo heter Retinitis pigmentosa ble tidligere kalt tunnelsyn, men som gammel jeger liker Jo å kalle det kikkertsyn. Mørkesynet blir borte og synsfeltet innsnevres, men skarpsynet er i orden. - Det er svært gledelig at universell utforming er førsteprioritet i den nye nettløsningen til NØK, sier han. Den gamle siden var ikke logisk oppbygd og det var vanskelig å manøvrere seg rundt.

Hverdagen blir enklere for alle med ei universelt utforma side

- Å møte en avisside på nettet kan være helt håpløst. Forsiden kan ha mange hundre lenker, artikler, ingresser og overskrifter. Dersom tekstinnholdet ikke er koda i en god struktur, vil leseprogram for blinde lese innholdet hulter til bulter og siden mister fullstendig meningsinnhold. På dager vi er ekstra slitne blir terskelen for å lete ekstra lav. For både små og stor selskaper blir dette et problem når kunder ikke får den informasjonen de er ute etter. Nå er NØK sine sider logiske og enklere å bruke. - Jeg har sansen for det nøkterne uttrykket, både meny og navigasjon, fontbruk og kontrast er god. Forklaring til hva som avbildes er også på plass.

Informatiker Kristoffer Lium (26) jobber i dag som brukergrensesnittutvikler hos NRK. Gjennom sin tidligere jobb i Blindeforbundet jobbet han med utviklingen av nye nok.no, fra planleggingsstadiet til lansering. Hans viktigste råd til andre som skal lage nye nettsider er å ta universell utforming med allerede fra start. - Kostnaden bør ikke bli veldig mye dyrere og det tvinger utvikleren til å gjøre godt håndverk i bunn. Det gjør siden tilgjengelig på alle flater for alle.

Kristoffer har tre tips til deg som skal jobbe med ny nettside:

  1. Start tidlig og lag en oversiktlig struktur, slik at det er lett å finne fram på siden.
  2. Jobb med gode kontraster på tekst og bakgrunner.
  3. Symboler og bilder må ha innkodet forklarende tekst (alt-tekst), legg gjerne inn synlig forklaring også.
Bilde av Jo Øvergård som sitter med nettbrett ved kjøkkenbordet. Bilde av Jo Øvergård som leser NØKs nettsider på nettbrett.

BILDE TIL VENSTRE: Som leder for Blindeforbundets fylkeslag i Hedmark jobber Jo for å forbedre vilkårene for synshemmede. -Universell utforming i det offentlige rom og på nettsteder av allmenn interesse bedrer hverdagen for alle.