Unngå useriøse telefonselgere og ugunstige strømavtaler

Fornøyd voksent par som sitter sammen i sofaen og bestiller strøm med nettbrett

Klagene på strøm har nesten doblet seg siden 2016 - det er ikke uten grunn

Telefonsalg og villedende markedsføring er gjengangere i klagebunken. Telefonselgeren oppgir ikke riktig informasjon, og kunden ender opp med en strømavtale som koster mer enn selgeren gir inntrykk av. Ofte med lang bindingstid og urimelige vilkår.

Priser som er alt for lave sammenlignet med etablerte selskaper er ofte for gode til å være sanne. Vær obs på at kampanjetilbud bare varer en kort periode før prisen øker. Forbrukerrådet advarer mot avtaler som øker til det tidobbelte, bare etter en måned.

Forbrukerrådets anbefaling er å velge spot-pris da det gir lavest strømregning over tid.

Slik unngår du useriøse strømselskaper og avtaler som øker i pris

• Ikke si ja til telefonselgere – få tilbudet og vilkårene tilsendt skriftlig før du bestiller
• Sjekk at det tydelig går frem hvor lenge kampanjeprisen varer, og hva prisen blir etterpå.
• Er det bindingstid – finn ut hva vilkårene for å si opp eller betale seg ut av avtalen er
• Vær obs hvis du ikke finner samme avtale på selskapet nettside
• Unngå kampanjetilbud på strøm, eller vært obs på at prisen kan mer enn tidoble seg på kort tid.
• Unngå forskuddsbetaling eller fast beløp per mnd. Etterskuddsbetaling av ditt faktiske forbruk gir deg riktig pris.
• Velg en avtale som gir deg varsling om endringer i den kanalen du ønsker.


Få flere strømråd på Forbrukerrådets sider